47 duidelijke geplaatste controleborden, 9 bemande stempelcontroles en 2 geheime tijdcontroles. Meer was er niet nodig om een hiërarchie in de rangschikking te creëren waarbij slechts 2 -van de uiteindelijk 84 gestarte- teams met een foutloze controlekaart de finishlijn bereikten.

De uitzetters bleven dus trouw aan hun beloftes met een uitgestippeld tracé waarbij de moeilijkheden zich in het veld bevonden. Het 'RAC-decor' met zijn weinig verlichte boswegen en veelal bedekt door vallende bladeren zorgden reeds voor de nodige uitdagingen. Uiteraard bevatte het roadbook enkele extra subtiliteiten die scherp navigeren vereisten terwijl het parcours rechttoe rechtaan bleef lopen. En met slechts 4 wagens in het opgavepark waarvan 2 met mechanische problemen kunnen we ook op dat vlak een goed rapport bezorgen voor wat -door ons als althans- als een sportieve wedstrijd beschouwd mocht worden.

Youngsters aan het feest

Opvallend fenomeen: de youngsters gingen aan de haal met de (ere)prijzen. Een portie gezond verstand en een stel arendsogen zijn wellicht de beste ingrediënten om de boswegen door de bomen te zien.

In de recreatieklasse was de meest opvallende prestatie wellicht die van vader & zoon combinatie Babeliowsky. Navigator Bram, letterlijk net 12 geworden, was toe aan zijn eerste wedstrijd. Terreinkennis was er voor dit Limburgs team niet weggelegd wat hun tweede eindpositie (op slechts 1 strafminuut van de uiteindelijke winnaars) extra benadrukt. De winst ging naar routiniers Hoogwijs-Wellens die hierdoor de aansluiting met de koplopers in het kampioenschap opnieuw vinden. De derde podiumplaats ging naar Aarts-Aarts die het typisch decor wel wist te smaken.

In de toerismeklasse barstte de eindstrijd om het kampioenschap helemaal open. Getuige de eindrangschikking waarbij de eerste 4 posities in de Garnalenrit werden ingenomen door de eerste 4 posities in het VAS kampioenschap. Ook hier opnieuw youngsters in de top van het klassement met de tweede plaats van Tim Claeys & Jorden Boone, één van de twee auteurs die de Garnalenrit foutloos wisten af te leggen. Het kostte hen echter enkele strafminuten meer dan eindwinnaars Jens Vanoverschelde & Pablo Cracco, maar daar zal de streekkennis van laatstgenoemde piloot wellicht voor iets tussen gezeten hebben. De Man-De Man vervolledigden het podium en snoepten nog enkele kampioenschapspunten af van Guy Agten, genavigeerd door Dominiek Seynaeve. Zij werden vierde maar blijven aanspraak maken op de titel.

Ook in de sportklasse youngsters aan het feest, maar de enige youngster die met een overwinning op zak naar huis vertrok. Olivier Dupont gidste zijn vader naar de eindoverwinning in de sportklasse, de koninginnenklasse uit de discipline. Hij verschalkte alle vaste waarden op een parcours dat door de vaste waarden als 'zwaar' werd bestempeld. Eén van die vaste waarden is Leo & Inge Rackham die met een tweede plaats hun leiderspositie in het kampioenschap verstevigen. Het podium werd vervolledig door Buyse-Buyse wat ook meteen hun derde podium op drie deelnames dit seizoen betekende.

Uitlegboek

Uiteraard gaan we als organisatie ons evenement opnieuw analyseren maar ook u als deelnemer kan uw wedstrijdverloop analyseren. Een uitlegboek is voorhanden op onze website inclusief een interactieve kaart met de controleletters. U kan dus uw roadbook opnieuw van onder het stof halen en de route digitaal overzetten om uw fouten te ontdekken.

Het blijft uiteraard moeilijk inschatten waar beginnende teams hun fouten oplopen en we raden deze teams aan om hun roadbook opnieuw in het veld af te rijden maar dit keer voor zonsondergang...

Foto's

Like de facebookpagina van Autoclub Noordzee en blijf niet alleen op de hoogte van de komende evenementen maar je zal er eerstdaags ook een spraakmakend fotoverslag van onze 2 huisfotografen terugvinden.

Enquête

Bij aankomst kreeg iedere deelnemer een enquêteformulier en daar mochten we reeds een 30-tal ingevulde exemplaren met nuttige feedback ontvangen. Was u dit jaar deelnemer en mocht u nog feedback voor ons hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren of het enquêteformulier dat u hiernaast kan terugvinden naar ons toe te sturen. Extra feedback en enquêteformulieren zijn welkom op info@autoclubnoordzee.be.

Uitslagen

Niet alleen het uitlegboek werd meteen na aankomst van de laatste wagen online gepubliceerd. Ook de resultaten werden -zodra beschikbaar- online geplaatst. Wenst u uw resultaat te analyseren? Klik dan op onderstaande link om de eindrankschikking te downloaden:
Eindresultaten Recreatie
Eindresultaten Toerisme
Eindresultaten Sport

Editie 12

Tussen de analyses door zijn de uitzetters nu reeds in de weer om het trac&ecute; van de volgende editie te bepalen. Logisch, want een bosweg in de lente, zomer of winter ziet er helemaal anders uit dan in de herfst. Afspraak op zaterdag 27 oktober 2018 voor een nieuwe 'RAC-garnalenrit'!