Met nog 4 weken te gaan vooraleer het startschot gegeven wordt van de 11de Garnalenrit is Autoclub Noordzee in volle voorbereiding. "Een voorbereiding die op wieltjes loopt", aldus Pieter D’hoore – wedstrijdleider. "De toelatingen zijn zo goed als rond, het deelnemersveld vult zich ongezien vlot en begin augustus mocht ik reeds proeven van het parcours. Een 'shoot-out' van het roadbook met parcoursuitzetter Bjorn Vanoverschelde op de achterbank. Ik miste 5 routecontroles en liep 8 strafminuten op. Een pittig roadbook maar puur. De valstrikken speelden zich af 'in het veld' en niet in het reglementenboek en het allerbelangrijkste... bij het maken van een fout kwam ik telkens op de goede route opnieuw of hoorde ik pas mijn fout bij de finishlijn. De Garnalenrit 2017 staat er weer zoals we hem willen: een 'oldskool' navigatierit voor het brede publiek..."

Een groot aantal bemande stempelcontroles!

Een ander merkwaardig fenomeen aan editie 2017 is dat de uitzetters dit jaar extra bemande stempelcontroles in de route gaan opnemen. Twijfelen, afwachten of even nadenken is uit den boze want een stempelcontrole verwijder je niet zomaar van je controlekaart... Strak navigeren en nadruk op meteen de juiste route rijden is hier aan de orde!

Ondertussen staan alle kaartleesproeven op papier in een definitieve versie. Het parcours zal zo'n 125 kilometer lang zijn (verbindingstraject inclusief). Na een openingsetappe rondom Lichtervelde -en diens gladde asfalt- van slechts 20 kilometer volgt een korte regroup. En ook al is de eerste etappe h&ecute;&ecute;l kort, de organisatoren zijn ervan overtuigd dat er zich reeds een eerste hiërarchie in de rangschikking zichtbaar zal zijn.

Na de regroup neemt een verbindingstraject de deelnemers mee naar de rand van het Vagevuurbos om er de 80 kilometer lange tweede etappe te starten. Een etappe in lijn, langsheen donkere 'RAC-weggetjes' en kastelen waarbij het vinden van de juiste bosweg verscholen tussen de bomen en een wegdek bedekt door vallende bladeren voldoende uitdaging biedt. Daarenboven leggen de organisatoren de nadruk op geheim parcours door bij de start van deze etappe niet het volledige roadbook te overhandigen maar slechts de helft! Halverwege de tweede etappe -in het heetst van de strijd- zullen marshalls pas het vervolg van het roadbook overhandigen om de finale kilometers zo lang mogelijk geheim te houden...

Ook deelnemen? Haast je dan!

Wat het aantal inschrijvingen betreft staat de teller momenteel op 72 teams. "Ongezien", volgens Stephan Sobry –wedstrijdsecretaris. "Normaal komen de inschrijvingen van een rittensportwedstrijd pas op gang in de aanloop naar het evenement. Gezien het aantal inschrijvingen op vandaag raden we geïnteresseerde deelnemers aan om hun inschrijving niet uit te stellen zodat ze hun plaats op de deelnemerslijst verzekeren. We laten immers maximaal 90 teams toe tot de start om de overlast in de boswegen te beperken. Gezien er vorig jaar nog 40 teams in de laatste 4 weken zich inschreven, ziet het er naar uit dat het drummen wordt om op de deelnemerslijst te komen..."

Moeilijkheidscategorieën

Deelnemen kan in &ecute;&ecute;n van de 3 moeilijkheidscategorieën. De klasse recreatie is toegankelijk voor debutanten waarbij met gezond verstand de wedstrijd tot een goed einde brengen en optimaal genieten van de geselecteerde boswegen geen probleem mag zijn. De klasse toerisme zal voornamelijk een grotere afwisseling in navigatiesystemen krijgen wat automatisch extra uitdagingen met zich meebrengt. Maar ook hier staat het 'navigeren pur sang' voorop! Wie de grootste kaartleestechnische uitdagingen wil aangaan kan terecht in de klasse sport. De routiniers zullen een parcours voorgeschoteld krijgen waarin ook daar natuurlijke elementen (zoals afgesloten spoorwegen, nieuwe bruggen & kasteelpoorten) het volgen van de route bemoeilijken met weliswaar een perfect evenwicht tussen rijden & navigeren.

Toegelaten voertuigen

Alle voertuigen, ongeacht hun bouwjaar, worden toegelaten tot de start. De voertuigen dienen echter wel in regel te zijn met de Belgische verkeerswet en inverkeerstelling. En ook al heeft het parcours een RAC-rally-gehalte, de organisatie zal op het terrein een extra oog in het zeil houden om wildrijders uit wedstrijd te nemen.

Reglement & inschrijven

Het reglement kan geraadpleegd worden en online inschrijven kan via http://www.autoclubnoordzee.be.

Timing

16u30 opening startpark
17u00 - 18u30 administratieve controle
18u40 mondelinge briefing