Oost-Vlaming snelt in Torhout naar 1ste algemene zege in 4 jaar

Dominique Van Kerckhove wint Houtlandslalom

Zondag 13 juli was de Torhoutse industriezone het decor voor de 3de Houtlandslalom. Slechts 27 deelnemers aan de start, mogelijks was het wisselvallige weer en de concurrentie met het rallycross gebeuren in Mettet een beetje spelbreker.

Niettemin zorgde het parcours voor heel wat spektakel, met een 2de reeks die volledig in de regen gereden werd. Vanaf de eerste reeks zette Dominique Van Kerckhove de wedstrijd naar zijn hand, door afstand te nemen van respectievelijk Peter Vanhauwaert en "ouwe rot in het vak" Marc Kumps. De 25 jarige man moest enkel de 3de reeks aan de mini van Vanhauwaert laten en kon zo de beker voor de algemene zege mee naar Gentbrugge nemen. Dominique rijdt sinds een 4-tal jaar het regionale kampioenschap slalom en was dan ook overgelukkig met deze overwinning, wat hem een "bierdouche" opleverde door zijn meegereisde teamgenoten en vrienden. De overwinning kreeg later op de avond nog een vervolg in een gezellig restaurant in de buurt. Of hoe je de sfeer erin houdt.

Dominique: "Ik ben heel tevreden met deze eerste algemene zege. Wij hopen hiermee een gooi te doen naar een zekere podiumplaats in de eindstand, waar ik voorlopig 4de sta. Een 2de plaats is waarschijnlijk nog het hoogst haalbare, nadat ik vorig jaar 3de werd. Maar je weet nooit wat er gebeurt, er zijn nog enkele wedstrijden", gaf hij nog mee. "Dank gaat zeker uit naar mijn vader Patrick, waarmee ik de auto deel en waar wij samen aan sleutelen om hem te verbeteren en sneller te maken." Vader Patrick werd overigens nog knap 6de algemeen.

Thijs Sobry in promoklasse

Nog een opvallende prestatie in Torhout is er voor Thijs Sobry. De man uit Kluisbergen wordt stilaan meer gebeten door de autosportmicrobe. Hij rijdt sinds een 2-tal jaar rittensportwedstrijden met zijn vader, was al eens copiloot in de rally en probeerde nu eens voor het eerst de slalom, mede doordat de Houtlandslalom door Autoclub Noordzee ingericht wordt, waar hij lid is. En meteen een schot in de roos met winst in de promoklasse. Een overgelukkige Thijs: "Dit vraagt naar meer en volgend jaar komt er een volledig kampioenschap slalom", terwijl zijn vader goedkeurend knikt.

Autoclub Noordzee mag desalniettemin tevreden terugblikken op hun Houtlandslalom. Wedstrijdleider Karel Vandoorn: "Wij kregen algemene lof over dit parcours en dit is gewoon fun om te organiseren. Het vraagt niet de grote middelen en inspanningen t.o.v. andere autosportdisciplines en de appreciatie is beter. En de afwezigen hebben altijd ongelijk", geeft hij lachend mee.

Foto Houtlandslalom 2014 - 1 Foto Houtlandslalom 2014 - 2