3 etappes, 5 kaartleesproeven en 100% RAC-rally gevoel

Op zaterdag 28 oktober 2017 pakt Autoclub Noordzee uit met de 11de editie van de Garnalenrit, de 5de manche van het VAS rittensportkampioenschap. Een niet alledaagse rittensportmanche, want de organisatoren willen opnieuw uitpakken met een navigatierit die open staat voor het 'brede publiek' verpakt in een unieke ouderwetse sfeer.

Pieter D'hoore, wedstrijdleider: "Het decor waar de afgelopen 2 edities onze wedstrijd in afspeelde is fenomenaal. Maar waar we als organiserende renstal nog trotser op zijn, is dat we er in slagen om een navigatierit uit te zetten waarin iedereen kan meegenieten van het 'RAC-rally-gevoel'. Je hoeft geen ervaren rot te zijn of het ganse reglementenboek van buiten te kennen om van ons parcours te kunnen genieten. Het zijn vooral natuurlijke factoren die het vinden van het juiste wegje bemoeilijken. De duisternis, de door afgevallen bladeren bedekte wegen, de weinig verlichte boswegen, enz. Net dat maakt ons uniek terwijl de doorwinterde rittensporters toch hun hart kunnen ophalen aan de subtiliteiten van het roadbook. Uiteraard ook dit jaar opnieuw binnen ons typisch decor..."

"Het zijn vooral de natuurlijke factoren die het vinden van
het juiste wegje bemoeilijken. De duisternis, de door afgevallen
bladeren bedekte wegen, de weinig verlichte boswegen, enz"

Nadruk op 'geheim parcours'

Voor de opmaak van het parcours kan Autoclub Noordzee ook dit jaar opnieuw een beroep doen op Bjorn Vanoverschelde, uitzetter van de Belgian Westhoek Classic en vanaf 2018 van de Ypres Rally regularity: "In grote lijnen ziet het parcours voor de komende editie er vrij gelijkaardig uit aan dat van 2016. Uiteraard zijn er enkele wijzigingen om een vernieuwend parcours te kunnen blijven voorschotelen. Zo komt de wedstrijd dit jaar niet op gang met een verbindingstraject, maar is het meteen vanaf de startlijn tijd voor competitie. Competitie in de vorm van een korte lokale 'opwarmingsronde' waarin vooral de A17 snelweg en het vinden van de juiste weg ernaast, erover of... eronder de rode draad zal zijn. Na deze eerste korte etappe –die weliswaar voor de eerste strafpunten en -minuten kan zorgen– en een korte pauze volgt de hoofdbrok van de wedstrijd. Een heuse lange bosetappe van zo’n 80 kilometer rechttoe-rechtaan navigeren langsheen kastelen & bosdreven. Na een verbindingsetappe gaat de bosetappe van start aan de rand van het Vagevuurbos. Vanaf de eerste meters dus meteen actie. Met passages langs Doomkerke & Kruiskerke kent het parcours meteen nieuwe boswegen in vergelijking met afgelopen edities terwijl het percentage onverharde paden opnieuw daalt ten opzichte van 2015 & 2016. De verharde boswegen bieden eind oktober/begin november sowieso voldoende uitdaging... Na een passage rond het kasteel van Schuurlo (bekend uit voorgaande edities) begeven we ons rechttoe-rechtaan richting de bossen van het Brugse Ommeland, ook weer nieuw in vergelijking met afgelopen edities. Een grondig gewijzigde tweede etappe dus maar de grootste nieuwigheid is ongetwijfeld het opsplitsen van deze bosetappe in 2 delen. Bij de start van etappe 2 zal het roadbook immers niet de volledige route van de etappe bevatten maar slechts de helft! Halverwege de etappe -middenin het heetst van de strijd- komen we even opnieuw in de bewoonde wereld en zal een marshall de teams het vervolg van het roadbook overhandigen die hen naar de finish moet leiden. Een extra verwijzing naar de vroegere nachtelijke ritten met geheim parcours en waarmee we de spanning continu in de wedstrijd willen houden..."

Moeilijkheidscategorieën

Deelnemen kan in één van de 3 moeilijkheidscategorieën. De klasse recreatie is toegankelijk voor debutanten terwijl de klasse toerisme enkele extra moeilijkheden te verwerken zal krijgen in combinatie met een iets grotere afwisseling in navigatiesystemen. In beide categorieën staat 'navigeren pur sang' met een duidelijk roadbook voorop. Wie de grootste kaartleestechnische uitdagingen wil aangaan, kan terecht in de klasse sport. De routiniers zullen een parcours voorgeschoteld krijgen waarin ook daar natuurlijke elementen (zoals afgesloten spoorwegen, nieuwe bruggen & kasteelpoorten) het volgen van de route bemoeilijken met weliswaar een perfect evenwicht tussen rijden & navigeren.

Toegelaten voertuigen

Alle voertuigen, ongeacht hun bouwjaar, worden toegelaten tot de start. De voertuigen dienen echter wel in regel te zijn met de Belgische verkeerswet en inverkeerstelling. En ook al heeft het parcours een RAC-rally-gehalte, de organisatie zal op het terrein een extra oog in het zeil houden om wildrijders uit wedstrijd te nemen.

Reglement & inschrijven

Met 89 wagens vorig jaar aan de start (en slechts 90 teams toegelaten tot de start) lijkt het drummen te worden voor een plaatsje. Het reglement kan geraadpleegd worden en online inschrijven kan vanaf 15 augustus om 20u via http://www.autoclubnoordzee.be. Wacht niet te lang om in te schrijven, want vol = vol.

Timing

16u30 opening startpark
17u00 - 18u30 administratieve controle
18u40 mondelinge briefing