Autoclub Noordzee ontvangt volgende week de volgende manche van het VAS rittensportkampioenschap. En zoals de traditie het wil pakken ze ook dit jaar uit met een uniek parcours. Een 'mini-RAC' navigatierit die dit jaar een nieuwe startlocatie krijgt in het midden van het centrum van Wingene, aan de rand van de Beernemse bossen en op een boogscheut van rallystad Tielt.

Verkenningen achter de rug

Nu de verkenningen achter de rug zijn, kan uitzetter Bjorn Vanoverschelde wat geheimen verklappen omtrent het parcours dat de deelnemers op zaterdagavond 27 oktober voorgeschoteld zullen krijgen.

"Vooreerst heeft Autoclub Noordzee gezorgd voor een schitterende nieuwe startlocatie. Ze hebben werkelijk aan alles gedacht. Een goed georganiseerd wagenpark, trailerpark, refuelzone, technische controle en een afzonderlijk startpark & regroupzone. Daarenboven zal een food truck in het wedstrijdcentrum beschikbaar zijn om de innerlijke mens te versterken. Net het gevoel zoals in de grote wedstrijden maar dan voor een zeer beperkt deelnamebudget en een zéér toegankelijk roadbook met 3 moeilijkheidscategorieën in functie van ieders kunnen."

Wat dat roadbook betreft werden nog wat extra inspanningen geleverd. Elke deelnemer zal tijdens de administratieve controle een overzichtsblad krijgen met hulpcoördinaten. Ze verwijzen naar een duidelijk punt in het roadbook om, wanneer een team in moeilijkheden zou geraken, de route te kunnen herpakken!

Wat het parcours zelf betreft kunnen we stellen dat dezelfde indeling behouden blijft ten opzichte van de voorgaande edities al biedt de nieuwe startlocatie de mogelijkheid om nieuwe gebieden aan te doen en ook daar vonden de uitzetters nieuwe boswegen...

"De wedstrijd komt op gang met een kort verbindingstraject om het centrum van Wingene rustig te verlaten. Op dat verbindingstraject zullen de deelnemers in staat zijn om hun tripmaster voor een laatste keer gelijk te stemmen. Enkele kilometers verder volgt een eerste tijdcontrole. De locatie van deze tijdcontrole blijft strikt geheim tot de wedstrijddag zelf, net zoals het roadbook van de eerste etappe die pas uitgereikt zal worden bij die tijdcontrole 'te velde'... De eerste etappe zal zo’n 20 kilometer lang zijn. Een korte opwarmingsronde voor de deelnemers uit de recreatieklasse (de categorie voor debutanten) terwijl de deelnemers uit de toerisme- (ervaren deelnemers) en sportklasse (experts) meteen aan de bak mogen op een stafkaart van... 1978!"

Na de eerste korte etappe keren de deelnemers terug naar het centrum van Wingene om er een korte regroup te houden alvorens de tweede etappe van zo'n 80 kilometer rechttoe-rechtaan.

"De traditionele bosetappe bosetappe gaat ook dit jaar weer in rechte lijn. Zo'n 4 kilometer na de regroup staat de eerste bosdreef op het menu en dat blijft dit jaar zo tot zo'n 3 kilometer voor de finish… Het nieuwe wedstrijdgebied, dat dit jaar zelfs rijkt tot de grens van het Oost-Vlaamse Maldegem, kent niet alleen geasfalteerde boswegen of goed berijdbare gravelwegen maar ook enkele stroken kassei. Een waar genot voor de piloot terwijl de navigator alle aandacht zal kunnen gebruiken om de juiste weg te vinden in de duisternis. Wederom hoeft het roadbook niet ingewikkeld te zijn om voor voldoende spanning te zorgen op de wegen die veelal niet voorzien zijn van straatverlichting en bedekt zijn door een pak herfstbladeren... En, ook dit jaar wisten de uitzetters opnieuw enkele wegen te vinden die zelfs Google niet wisten te vinden op zijn GoogleMaps kaarten!"

Toeschouwers ook welkom

Zin in een ouderwetse nachtrally? Je kan het evenement ook meemaken langs de zijlijn. We geven de week voor het evenement enkele publiekspunten vrij. En ook al ligt de gemiddelde snelheid een pak lager dan destijds, de ouderwetse nachtelijke sfeer in een schitterend decor heerst anno 2018 op 27 oktober nog eens opnieuw!

Toegelaten voertuigen

Alle voertuigen, ongeacht hun bouwjaar, worden toegelaten tot de start. De voertuigen dienen echter wel in regel te zijn met de Belgische verkeerswet en inverkeerstelling. En ook al heeft het parcours een RAC-rally-gehalte, de organisatie zal op het terrein een extra oog in het zeil houden om wildrijders uit wedstrijd te nemen.

Reglement & inschrijven

Catering

Food truck open vanaf 18u00 tot 01u00.

Timing

16u30 opening startpark
17u00 - 18u30 administratieve controle
17u15 - 18u45 technische controle