Ook heimwee naar die ouderwetse navigatieritten zonder complexe roadbooks maar 'puur navigeren' op verlaten wegen? Dan heeft Autoclub Noordzee, onder leiding van Pieter D'hoore & Stephan Sobry, elk jaar de oplossing! Ook dit jaar pakken ze uit met een nieuwe uitgave van de Garnalenrit, dit jaar op zaterdag 26 oktober met start om 19u00 en finisht rond middernacht. Deze navigatierit is met z'n 90 deelnemers niet voor niets de drukst bezette VAS rittensport op de kalender. Zijn typisch parcours doorheen de bossen van het Brugse Ommeland -waarbij de boswegen er eind oktober extra bedekt zijn met een dik pak bladeren en de kans op nevel of mist nooit ver af is- vormt het schitterende (nachtelijk & duister!) decor.

Maar alsof het decor van de bosetappe nog niet schitterend genoeg is, kiezen de organisatoren er voor om de openingskilometers van de wedstrijd uit te stippelen in de buurt van de Poelberg te Tielt! Een heuvelachtig decor waarbij de navigatoren meteen aan de bak mogen voor een volwaardige etappe van ongeveer 50 kilometer. Tijdens de tweede etappe wijzigt het type parcours compleet en krijgen de deelnemers de befaamde RAC-style bosetappe voorgeschoteld, opnieuw goed voor een lus van zo'n 50 kilometer waarbij het vinden van de juiste bosweg verscholen tussen de bomen al uitdagend op zich is.

Ook dit jaar staat Bjorn Vanoverschelde opnieuw in voor de opmaak van de route van de 3 verschillende moeilijkheidscategorieën. Start & finish bevinden zich in het centrum van Wingene met een afzonderlijk wagenpark en startpark. Het startschot wordt gegeven op zaterdag 26 oktober wanneer de kerk -op een boogscheut van het wagenpark- om 19u zijn klokken laat luiden.

Moeilijkheidscategorieën

Deelnemen kan in één van de 3 moeilijkheidscategorieën. De klasse recreatie is toegankelijk voor debutanten en het brede publiek waarbij het roadbook zodanig opgemaakt is dat wanneer je een subtiliteit in het roadbook niet opmerkt je automatisch via een andere bosweg opnieuw op de voorziene route komt. Ook in de klasse toerisme staat 'ouderwets navigeren pur sang' op het menu, al krijgt deze categorie een grotere afwisseling aan navigatiesystemen te verwerken. Wie de grootste kaartleestechnische uitdagingen wil aangaan, kan terecht in de klasse sport. De routiniers zullen een parcours voorgeschoteld krijgen waarin ook daar natuurlijke elementen (zoals afgesloten spoorwegen, nieuwe bruggen & kasteelpoorten) het volgen van de route bemoeilijken met weliswaar een perfect evenwicht tussen rijden & navigeren.

Toegelaten voortuigen

Alle voertuigen, ongeacht hun bouwjaar, worden toegelaten tot de start. De voertuigen dienen echter wel in regel te zijn met de Belgische verkeerswet en inverkeerstelling.

Reglement & inschrijven

Met 90 wagens aan de start tijdens de afgelopen edities (en slechts 90 teams toegelaten tot de start) lijkt het drummen te worden voor een plaatsje. Het reglement is vanaf heden beschikbaar en online inschrijven kan vanaf 16 september via http://www.autoclubnoordzee.be. Wacht niet te lang om in te schrijven, want vol = vol.

Timing 26 oktober 2019

16u30 opening startpark Wingene